Categories
Motoryzacja Uncategorized

Funkcja i podział lakierów samochodowych

W toku eksploatacji każdego samochodu przychodzi taki moment, kiedy trzeba dokonać pewnych poprawek lakierniczych lub zdecydować się na powtórne lakierowanie całego pojazdu. Uzyskanie najlepszego efektu będzie możliwe tylko wtedy, gdy wybierzemy właściwy lakier. Przyjrzyjmy się zatem ich typom i rodzajom.

NIE TYLKO OZDOBA

Lakiery samochodowe, które pokrywają karoserię naszych pojazdów, spełniają ściśle określoną funkcję ochronną. Po pierwsze – lakier ma przede wszystkim chronić panele karoserii przed niszczącym działaniem czynników atmosferycznych. Niezabezpieczona blacha bardzo szybko ulega korozji, lakier stanowi zatem barierę, która zapobiega procesowi utleniania.
Druga sprawa to wyrównanie powierzchni paneli karoserii. Blacha w stanie “surowym” ma na swojej powierzchni mikroskopijne nierówności i zadarcia. Powłoka lakiernicza pozwala na ich wyrównanie, tworząc w ten sposób idealnie gładką taflę. Dzięki temu wody opadowe i wszelkie zabrudzenia mają możliwość swobodnego spływania. Funkcja ozdobna jest tu zatem poboczna i w pewnym sensie stanowi efekt uboczny.

 

PODZIAŁ LAKIERÓW ZE WZGLĘDU NA SKŁAD CHEMICZNY

Zarówno lakiery samochodowe w sprayu, których każdy z nas czasami używa, jak i te, które możemy spotkać w profesjonalnych warsztatach blacharsko-lakierniczych, możemy podzielić na dwa podstawowe rodzaje – wodne i akrylowe. W pierwszym przypadku mówimy o produktach wieloskładnikowych, które powstają w wyniku zmieszania wielu pigmentów barwiących z kilkoma rodzajami żywic wodnych. Lakier akrylowy to natomiast nowoczesny produkt jednoskładnikowy. Taka emalia spełnia dwie funkcje – podkładu zabezpieczającego krytą powierzchnię oraz farby malarskiej.
Obecnie najczęściej używane są lakiery akrylowe. Dotyczy to zarówno profesjonalnych warsztatów, jak i przydomowych garaży – większość sprzedawanych lakierów samochodowych w sprayu to jednoskładnikowe emalie. Wynika to z prostego faktu – lakiery akrylowe zapewniają znacznie lepsze krycie powierzchni, niż ma to miejsce w przypadku ich wodnych odpowiedników.

PODZIAŁ LAKIERÓW ZE WZGLĘDU NA PRZEZNACZENIE

Mówiąc o podziale lakierów samochodowych, nie sposób pominąć ich przeznaczenie. Pod tym względem, lakiery dzielimy na: lakier podkładowy, malarski i nabłyszczający. Wszystkie trzy typy dostępne są także jako lakiery samochodowe w sprayu, które używane są do napraw przeprowadzanych na stosunkowo małych powierzchniach.
W pierwszym przypadku mówimy o warstwie podkładowej, która zabezpiecza karoserię przed korozją. To jednak nie jedyna właściwość, jaką wykazuje podkład. Ten rodzaj lakieru samochodowego w sprayu służy także utrwaleniu pozostałych dwóch warstw. Lakier malarski to tzw. warstwa właściwa, która nadaje nadwoziu kolor. Z kolei lakier nabłyszczający to warstwa bezbarwna, która chroni pozostałe dwie warstwy i “wyciąga” głębię koloru z lakieru malarskiego.
Żadna z trzech wyżej wymienionych warstw nie może zostać pominięta podczas procesu lakierowania. Niezwykle istotna jest także kolejność ich aplikacji. Do nakładania poszczególnych warstw można użyć zarówno pistoletu lakierniczego (na dużych powierzchniach), jak i sprayu (miejscowo, na małych elementach nadwozia).